#Budilia Tafeltennisvereniging Budel

Budilia sinds 18nov. 1949

Historie

Op 18 november 1949 zagen Adriaan de Laat, Huub van Winkel, Sjef van Winkel en Sjef Verhees de oprichting van de Budelse tafeltennisvereniging tot stand komen. Direct na de oprichting meldden zich 31 enthousiaste leden aan.

De beginjaren stonden voornamelijk in het teken van training. De activiteiten vonden plaats in zaal Schepens, later bekend als de locatie van de Hema. Echter, eind 1952 werd de vereniging gedwongen te verhuizen naar het Parochiehuis, waar de zaalhuur 50 gulden per jaar bedroeg.

Ondanks weerstand van de geestelijkheid werden de gemengde trainingsavonden, destijds iets ongewoons, gehandhaafd. In 1955 volgde opnieuw een verhuizing naar zaal Jos Duisters, wat de bloeiperiode voor Budilia inluidde. Hetzelfde jaar zocht de vereniging aansluiting bij de NTTB, afdeling Limburg.

1956 bleek een van de meest succesvolle jaren voor TTV Budilia. Het eerste team klom op naar de derde klasse door promotiewedstrijden te winnen. Dit succes resulteerde in de aanschaf van de eerste echte tafeltennistafel, ter vervanging van een blad op schragen. In 1960 volgde een gedwongen verhuizing naar zaal De Wielerbaan, maar dat was geen succes. Budilia werd buitengesloten en de vereniging kende een neerwaartse spiraal. In 1961 kon Budilia terugkeren naar zaal Duisters, nu Bellevue genoemd.

In 1962 telde de vereniging slechts 26 leden, maar vanaf het seizoen 1962-1963 kon er weer getraind worden, ditmaal in zaal Bellevue. Onder leiding van de 15-jarige Harry van der Steen ontstond een juniorenafdeling. Ondanks het ontbreken van een officieel bestuur wist Budilia dankzij inzet van personen zoals Harrie van der Steen, Adriaan Schellekens en Pierre Looijmans te overleven.

Door de aanleg van een kegelbaan in Bellevue volgde opnieuw een verhuizing naar het Parochiehuis. In 1970 was er een nieuwe verhuizing naar zaal de Bonte Os. In 1975 verplaatste Budilia zich naar het bovenzaaltje van de sporthal, en in 1978 huurde de vereniging ook de kerk aan de Cranendoncklaan. In 1987 vond Budilia uiteindelijk onderdak in het verbouwde gemeenschapshuis De Borgh, waar het een bloeiende vereniging werd.

De eigen accommodatie bood ruimte voor nieuwe activiteiten, waaronder het regionale welpentoernooi, het ontvangen van buitenlandse verenigingen en diverse toernooien. Steunpilaren in deze periode waren onder andere Harry van der Steen, Adriaan Schellekens, Pierre Looijmans, Math van Seggelen, Math Neijnens, Wil Govers, Joop van Gaans, Kitty Arets, Geer Snijders en Henny van Kessel.

In de jaren '90 groeide Budilia uit tot een vereniging met 150 leden en behaalde het diverse titels bij de Brabantse Kampioenschappen. Na een mindere periode werden inspanningen geleverd door de nieuwe voorzitter Erwin Mennen en trainer Frank Kuipers om de jeugd naar een hoger niveau te tillen. Met 135 leden en 15 teams in de competitie kijkt Budilia met vertrouwen naar de toekomst.

Aan de slag

1 maand gratis spelen voordat je beslist of je lid wil worden. Op zoek naar een leuke sportclub? Zoek niet verder. Gezelligheid staat voorop in ons mooie Budel. Jeugd, recreanten, competitie voor jong en oud. Iedereen is welkom. Onze jongste is 8 en onze oudste 84 dus leeftijd zegt niks bij het tafeltennis. Je blijft er fit en soepel van dus kom en probeer 't een keer.

JOU FREE TRIAL

De eerste maand gratis

Neem contact met ons op

Contributie 2023

Jeugd basis:          € 75,00

Senior basis           € 120,00

Jeugd competitie.   € 21,00

Senior competitie   € 21,00

Steunend lid.          € 20,00

Je kunt een maand gratis spelen voordat je beslist of je lid wil worden. De contributie wordt afgeboekt via automatisch incasso. De contributie wordt eenmalig in april afgeschreven. Op de jaarlijkse algemene ledenvergadering wordt een eventuele aanpassing van de contributie ter goedkeuring voorgelegd.

Aanmelden en afmelden kan bij Jolanda Asveld ( budilia.wedstrijdsecretaris@live.nl ) van de Algemene ledenadministratie of via het contactformulier.

Voor meer info: Joop van Gaans, info@budilia.nl, T. 0495518680